Förlossningen

Melody föddes den 6/12-2012, hon föddes dock för tidigt (i vecka 36.) Varför kommer ni nu att kunna läsa nedan.

Det hela började ungefär 1,5 vecka innan Melody föddes, jag började må extremt dåligt, samlade vatten i hela kroppen men främst i fötter och ben, såg flimmer, blev så andfådd av att bara ställa mig upp i princip. Det började läcka massa vätska i samma veva som jag började må dåligt och jag ringde upp till förlossningen för att kolla vad det kunde vara då sa dom bara att jag inte behövde vara orolig det är bara flytningar (vilket är vanligt att det ökar i slutet av graviditeten) detta var den 2/12-2012, jag ringde in senare på kvällen till förlossningen igen och grät för att jag hade så ont i fötter och ben, samma svar där: va inte orolig, det är helt normalt. MEN, NEJ det är inte normalt att det läcker flytande vätska eller att man samlar på sig så pass mycket vätska på så kort tid.

Så visst då var det väl bara att vänta tills den 4/12 då jag skulle till MVC för vanlig kontroll. Väl där kollar dom blodtrycket först som låg på 190/9, efter fler kontroller säger barnmorskan på MVC att jag omedelbart måste åka upp till Östra sjukhuset pga att dom misstänker att jag fått havandeskapsförgiftning. Väl uppe på östra konstaterar dom att jag har det så jag blir inlagd på Special förlossningen, blir förbjuden att vara uppe och gå utan uppsyn av någon, fick inte kolla på tv pga flimmer osv.

Den 5/12 ber jag läkarna kolla om det är vattnet som gått (redan för 1,5 vecka sedan) men det säger dom att det inte är så då antar jag att det bara var att hålla sig lugn. Denna dagen bestämmer man att man ska sätta igång förlossningen den 6/12 eftersom det enda botemedlet på havandskapsförgiftning är förlossning. Men den 5/12 sent på kvällen sätter förlossningen igång utav sig själv.

Förlossningen:
Allt började med att jag tidigare under dagen hade ont i ryggen men det sa dom berodde på att jag var sängliggandes. Jag fick lov att kolla på 22 nyheterna tillsammans med Kia men mitt under dom börjar det värka enormt i ryggen (jag fattar verkligen inte att det var förlossningen som hade satts igång) jag stapplar mig in till rummet och ringer på klockanoch barnmorskan undersöker mig, då var jag öppen 3 cm och hon tippsade mig om att ta lustgasen, första gången tog jag bara bort den, andra gången började jag asgarva, tredje gången gjorde den susen. Det var inte många sekunder under hela förlossningen som jag släppte masken, som sagt den gjorde ju susen. Enda problemet med lustgasen var att jag inte minns precis allt som hände, lite tråkigt men den tog ju bort så himla mycket utav smärtan.
Runt 1 på natten satte dom edan och gav mig ryggmärgsbedövningen, den var verkligen så bra nu kunde jag ju koppla av och bara vänta tills krystvärkarna skulle börja. Jag hade absolut ingen som helst tidsupfattning under hela den natten så har inte en aning om hur lång tid krystvärkarna tog men jag minns att det som gjorde mest ont under hela förlossningen var precis när huvudet skulle ut, som tur var hade jag skrivit ett förlossningsbrev tidigare under graviditeten och där skrev jag att OM dom ser att jag är påväg att spricka så vill jag att dom klipper mig, tack gode gud att dom gjorde det för sen krävdes det bara en krystvärk så var min lilla  docka ute kl 04:16. Förlossningen tog bara 6 timmar och jag annser att även om det var smärtsamma 6 timmar var det så magiska timmar under mitt liv så jag hade utan tvekan gjort om det, hon vägde bara 2830g och var 47cm lång, dock var hon större än vad som var beräknat innan. Dom trodde att hon bara skulle väga ca 2300g så hon var ju betydligt större än väntat. De kommande dygnen hade jag så otroligt svårt att sova, jag låg bara och kolla på mitt lilla mirakel- Vi fick stanna på speciall BB i 5 dagar pga av mitt höga blodtryck och för att jag miste en del blod under förlossningen 1,3 liter ungefär. När vi väl kom hem var det bara att påbörja vardagen som FÖRÄLDER! Det bästa valet jag gjort i hela mitt liv!

 

Visste du att?

*Under förlossningen kollade Kia på en Manchester United match
*Dagarna efter bad jag alla sköterskor om ursäkt IFALL jag hade varit otrevlig (vilket dom sa att jag inte hade varit)
*Jag tycker att jag hade en otroligt lätt förlossning på endast 6 timmar
*Melody föddes 04:16 och min bror ringer som sov hos oss dom nätterna och talar om att vår köksklocka stannat på exakt 04:16 den natten


Hoppas någon orkat läsa allt ;)
Kisses Hugs - Nilla

Kommentarer:

1 Jwan:

skriven

Kan säga att det va jätte intressant att läsa.. Måste vart hemsk endå men vi båda vet att du är en stark kvinna!! Själv hade jag en hemsk förlossning men det är som du säger det är så värt det när man ser sitt lilla under i sin famn.. All lycka till er!!

Svar: Tack Jwan :) Jo tufft var det fast egentligen tycker jag inte att just förlossningen var tuff utan jag tycker det var värst innan och efter. :)
Pernilla Persson

Kommentera här: